De Kunst van Pat Andrea

17.02.22 - 26.06.22
Pat Andrea Niet meer kijken 1976 particuliere collectie Pictoright

Te zien t/m zondag 26 juni 2022

Museum MORE brengt een ode aan de kunst van Pat Andrea in Kasteel Ruurlo. Daarbij is een selectie te zien met 30 topstukken die getuigen van zijn even fantasievolle als kritische kunstenaarschap. Grote geschiedenis vervlecht hij met persoonlijke vertellingen. En de dynamiek van bewegende figuren, in mogelijk explosieve situaties, houdt je als toeschouwer in de ban.

SLOTWEEKEND | Pat Andrea wordt 80 jaar en dat vieren samen met hem! Bekijk ons programma van 25 en 26 juni.

De kunst van Pat Andrea beweegt zich tussen schoonheid en gevaar. De vele vrouwen in Andrea’s werk, vaak naakt of halfnaakt in confronterende poses, weerspiegelen zijn fascinatie voor de femme fatale.

I1 A7637 Eva Broekema Eva Broekema
I1 A7557 Eva Broekema Eva Broekema
I1 A7482 Eva Broekema Eva Broekema
I1 A7507 Eva Broekema Eva Broekema
Pat Andrea, La Virgen del milagro de las numeros, 2002, particuliere collectie ©Pictoright

Spanning

Haar schoonheid en erotiek gaan gepaard met een dominante, zelfs agressieve uitstraling. Er is voortdurend spanning tussen aantrekken en weer afstoten. Gestolde bewegingen geven de indruk van een momentopname, een geïsoleerde maar betekenisvolle scène uit een eindeloos groot en complex verhaal, waarin de kijker zich een voyeur voelt.

Instaprondleidingen
op zondag

Onze museumgids neemt je mee door ¿QUÉ PASA? De kunst van Pat Andrea.

I1 A7637 Eva Broekema Eva Broekema
Pat Andrea Danse de la tulipe 2007 collectie C Ramakers P M M Warffemius Pictoright
Pat Andrea, Danse de la tulipe, 2007, collectie Ramakers-Warffemius ©Pictoright
Pat Andrea Under Words 1986 collectie Museum MORE langdurige bruikleen RCE Pictoright
Pat Andrea, Under Words, 1986 collectie Museum MORE (langdurige bruikleen RCE) ©Pictoright
Pat Andrea La Virgen de las Angustias 1999 collectie Florence en Daniel Guerlain Pictoright
Pat Andrea, La Virgen de las Angustias, 1999, collectie Florence en Daniel Guerlain ©Pictoright
Pat Andrea Zumbido de insectos 2008 collectie kunstenaar Pictoright
Pat Andrea, Zumbido de insectos, 2008, collectie kunstenaar ©Pictoright

Pat Andrea, De val, 1975, particuliere collectie ©Pictoright

Polderpop

Andrea werd van 1960 tot 1965 opgeleid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Terwijl om hem heen abstractie en concept de boventoon voerden, zocht hij van begin af aan naar manieren om de figuratieve traditie te vernieuwen. Met zijn kleurrijke stripachtige stijl vertegenwoordigde hij in de jaren 70 de Nederlandse tak van de internationale popart. In zijn streven kunst te maken voor een zo groot en divers mogelijk publiek – verstaanbaar voor iedereen, maar zonder behaagziek te zijn – is Andrea ook met zijn latere werk eigenlijk altijd ‘popartiest’ gebleven.

Duister sprookje

Keerpunt in zijn leven was een reis naar Argentinië in 1976. Op 25 maart, één dag na de militaire coup, kwam hij aan. In wat hij later zijn tweede vaderland zou noemen, werd Andrea geconfronteerd met ongekend geweld. Maar hij ontdekte er ook de passievolle liefde, die al even explosief kan zijn. Grote en kleine conflicten vormen sindsdien de rode draad in zijn oeuvre. Esthetisering en vervreemding tillen de taferelen boven de realiteit uit. Andrea’s wereld is als een duister sprookje voor volwassenen, waarin trouwe honden bijtgrage monsters worden en verleidelijke meisjes zich ontpoppen tot zelfmoordterrorist.

Pat Andrea, Ontmoeting op Varadero Beach, Cuba, 1971-1972, collectie Museum MORE (langdurige bruikleen RCE) ©Pictoright

Pat Andrea aan het werk in zijn atelier

Parijs en Buenos Aires

Pat Andrea woont en werkt afwisselend in Parijs en Buenos Aires. Van 1998 tot 2007 was hij professor aan de École Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Parijs. In 2002 werd hij verkozen tot lid van de Academie des Beaux-Arts de l'Institut de la France. Zijn werk bevindt zich in musea en privécollecties in Europa, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten.

Bij de tentoonstelling is een rijk geïllustreerd boek verschenen met tientallen highlights uit het oeuvre van Pat Andrea. Auteur is gastconservator Feico Hoekstra. Dit boek is te koop in onze museumshop.

Ontdek Pat Andrea
in Kasteel Ruurlo