Kameel in het park van Versailles

Dit werk van Carel Willink (1900-1983) is nu te zien in Kasteel Ruurlo.

600x800 Carel Willink Kameel in het park van Versailles 1956 copyright Sylvia Willink Quiël
Carel Willink, Kameel in het park van Versailles, 1956, collectie Museum MORE-Kasteel Ruurlo ©Sylvia Willink-Pictoright

Tussen 1950-1962 maakte Willink een reeks van zeventien schilderijen met exotische dieren in een ongebruikelijke omgeving. In dierentuin Artis fotografeerde Willink de beesten en in zijn atelier schetste hij vervolgens de voorstudies die hij later omzette in schilderijen. Voor de achtergronden raadpleegde hij tijdschriften als de National Geographic, foto’s die hij maakte tijdens zijn reizen of afbeeldingen uit de krant.

Hoe was de sfeer in Artis 70 jaar terug?

Carel Willink, Terras met pergola, 1951, collectie Museum MORE-Kasteel Ruurlo ©Sylvia Willink-Pictoright

Telkens nieuw

Wie goed kijkt, ziet dat het eerste beeld links naast de kameel hetzelfde is als op de voorgrond van Terras met pergola uit 1951, zij het vanuit een net iets andere hoek gezien. Hoewel Willink de foto’s die hij ter inspiratie maakte meer dan eens gebruikte, plaatste hij de beelden telkens in een andere setting. Zo ontstond er steeds weer een unieke voorstelling.

Escape

Willink hield van beesten, had zelf katten, maar had moeite met opgesloten wilde dieren. In zijn schilderijen kunnen ze dan ook vrijuit wandelen in een vervreemdend maar prachtig decor. ‘In mijn landschappen zit altijd een escape’, zou Willink gezegd hebben. Kijk maar naar de horizon. Misschien dat hij een vluchtweg schilderde voor de kameel uit het park van Versailles.

Hoe ziet het park er nu uit?

Park bij het Paleis van Versailles anno nu

Park van Versailles anno nu

Carel Willink, Zebra's in rood rotslandschap, 1958, collectie Museum MORE-Kasteel Ruurlo ©Sylvia Willink-Pictoright

Grootste collectie

Museum MORE heeft met circa 50 schilderijen en ruim 100 werken op papier de grootste collectie werken van de neorealistische kunstenaar Carel Willink. De schilder maakte tussen 1917 en 1983 meer dan 325 schilderijen en aquarellen. In Kasteel Ruurlo is Willinks ontwikkeling te zien, van jeugdwerk tot het laatst voltooide schilderij.

Meer weten over het monumentale thuis van Willink?